Udfordring med skemad - 8 mdr.

5. marts 2014

Alder:
8 mdr.

Udfordring med skemad - 8 mdr.

Kære Helen

Mange tak for dit svar.

Jeg ville rigtig gerne kunne følge din plan og har selvfølgelig også selv en holdning til, hvordan rytme og kost skal være. Udfordringen er bare nu, at han slet ikke vil åbne munden for skemad. Det er virkelig ikke nemt. Jeg kan heller ikke lege det ind i ham mere eller snyde ham…munden er simpelthen bare lukket. Jeg har også prøvet at give ham små hapsere af bondebrød, men uden succes.

Han vil gerne selv sidde og spise ostehaps, cheez dippers, tomat osv., så alle de måltider med mad, vi skal give ham med ske dur ikke. Youghurt med pære/banan (færdiglavet) er ok engang imellem. En kombination af at spise selv og så give ham indimellem dur således heller ikke mere.

Du skriver at jeg gerne må give ham alt hvad vi spiser og det vil jeg meget gerne, men det er jo ikke nemt, når han ikke kan tygge særlig godt og han ikke vil tage skeen. Hvad skal jeg gøre ? F.eks. ris kan han ikke spise hele….pasta hvad gør jeg. Jeg kan jo f.eks. blende dem, men det er jo ikke nemt, når han ikke vil spise med ske. Hvordan kan jeg udnytte, at han gerne vil spise ost. Jeg vil simpelthen så gerne have nogle konkrete forslag.

Han har været vant til at få mad ca. hver tredje time fra ca. kl. 6 og så frem til putning. Vi blev indlagt med ham, da han var 3 mdr. pga urinvejsinfektion og der havde jeg ammet ham efter behov, nogle gange 10-12 gange dagligt og jeg fik besked på af sygehuset, at det var alt for tit. Men det gjorde jeg jo, fordi han ikke spiste ret meget af gangen efter jeg havde brystbetændelse da han var 6-7 uger. Inden da spiste han rigtig godt ca. hver tredje time . Sygehuset sagde, der skulle gå 3 timer mellem hvert måltid, så han kunne mærke, han var sulten.

Har derfor efterfølgende fået mad ca. hver tredje time og jeg tror ikke, han ...

Annonce

... kan kapere så mange måltider du skriver. Jeg er med på, at han blot behøver spise lidt til hver enkelt måltid, men jeg frygter så bare, han kun spiser frugt, ost osv og ikke får andet. Han har jo tidligere vist, at han så bare nøjes med mindre (i 6-7 uger frem til indlæggelsen). Jeg havde jo dengang længe givet udtryk for overfor læger og sp, at der var et eller andet i vejen med ham og heldigvis fik han feber, så der skete noget.

Han er ofte ikke særlig sulten om morgenen.

Grøden gik i stå for 3-4 uger siden ifm han fik tænder. Han blev ked af det hver gang skeen kom…kun kold youghurt ville han have. Stod på i 12 dage og ville så godt spise lidt grød igen, men kun med sang og leg osv. og interessen forsvinder lynhurtigt igen. Hvad er din holdning til mad, når de afviser den pga tænder. Skal man bare give sutteflaske og lidt af det han gerne vil have og så bare vente til han vil spise igen? Min sp sagde, han skulle spise sin grød… om han så skulle vente i 5 timer. Han måtte lære det, selvom det var ubehageligt for ham. Er det den rigtige løsning?

Han blev vaccineret i går (5 måneders vaccinen, forsinket pga indlæggelsen) og fik høj feber ….lidt aftaget her til morgen, men stadig meget påvirket). Den står derfor på meget sutteflaske igen og youghurt.

Når jeg sætter ham i sin stol foran mig, bliver han ked af det og totalt afvisende. Jeg synes ikke jeg presser ham. Prøver dog nogle gange med skeen og finder så alternativer. Han får virkelig ikke ret meget at spise udover sin sutteflaske. Er løsningen virkelig at lade ham prøve at sulte ved at skære ned på flasken og så håbe, han vil spise maden? Frygter bare han nøjes med lidt ligesom han tidligere har gjort.
Jeg glæder mig rigtig meget til dit svar. Kan jeg evt. ringe til dig ?

Venlig hilsen
Den udfordrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor